V románu-labyrintu proslulého autora se příběh s detektivní zápletkou prolíná s literaturou faktu. Ve svém bytě v nevábné pařížské čtvrti se v březnu 1897 probouzí starší muž a snaží se rozpomenout, kdo vlastně je. Metodou doktora Freuda, se kterým párkrát pojedl, si začíná vybavovat vlastní minulost italského a později francouzského policejního konfidenta, autora fiktivního konspiračního plánu, který pak v rukou jiných začal žít vlastním životem. Téměř všechny postavy (např. Alexandre Dumas) jsou historické, neméně skutečný je i hrdinou sepsaný pamflet.
El. verze bez obrázků.
Román Pražský hřbitov vynesl v srpnu 2011 také italskému spisovateli prestižní Paveseho cenu.
Vizuální videochutnávka .
Dopis Umberta Eca čtenářům:
Devatenácté století překypovalo mnoha tajemnými a strašnými událostmi: nevyřešená a záhadná smrt Ippolita Nieva, Protokoly sionských mudrců, notoricky známý podvrh, který později inspiroval Hitlera k rozpoutání holocaustu, Dreyfusova aféra a četné intriky za účasti tajných služeb rozličných národů, zednářů, jezuitských spiknutí, stejně jako ostatní události, jejichž pravdivost nebyla nikdy prokázána, ale které poskytly bohatý materiál pro 150 let staré fejetony.
Kniha Pražský hřbitov je příběh, ve kterém všechny postavy - s výjimkou té hlavní - skutečně existovaly, včetně hrdinova pradědečka, autora záhadného dopisu Abbému Barruelovi, jenž odstartoval vlnu moderního antisemitismu.
Jediná fiktivní postava novely (která nicméně připomíná mnoho skutečných lidí, dokonce těch dnešních) se stává autorem rozličných výmyslů a spiknutí, a to vše na pozadí vyjímečného coups de théatre, podzemních stok plných mrtvol, lodí, které explodují v oblasti soptícího vulkánu, opatů ubodaných k smrti, notářů s falešnými vousy, hysterických satanistek, černých mší a podobně.
Stejně jako starobylé fejetony i Pražský hřbitov je ilustrovaný. Ilustrace jsou navíc dobové, takže v některých čtenářích mohou vzbuzovat pocity nostalgie a náhlé touhy po starých knihách svého mládí.
Očekávám nicméně i další dva druhy čtenářů.
Ti první nemají ani zdání, že všechny tyhle věci se ve skutečnosti staly, nevědí nic o literatuře devatenáctého století, a jsou proto těmi, kteří berou vážně dokonce Dana Browna. Ti, se sadistickým potěšením, ocení děj knihy jako snůšku perverzních výmyslů, včetně hlavní postavy, kterou jsem se snažil vytvořit coby nejcyničtějšího a nejnepříjemnějšího hrdinu v historii literatury.
Poslední skupina čtenářů ví, nebo přinejmenším cítí, že věci, které líčím, se skutečně staly. Tento čtenář možná ucítí, jak se mu zlehka potí čelo, bude se úzkostlivě ohlížet za sebe, zhasne všechna světla v bytě a pojme podezření, že všechny ty věci se mohou stát znovu, nebo že se dokonce dějí právě teď. A bude si myslet to, co bych rád, aby si myslel: "Jsou mezi námi..."
Umberto Eco
Počet stran | 451 |
Jazyk | česky |
Produkt | kniha |
Vydání | 2012 (1. vydání) |
Nakladatel | Argo |
(...) Místy poněkud rozvláčné, ale díky kvalitě textu i překladu přesto snadno konzumovatelné a chutné literární dílo. Rozhodně patří k nejlepším moderním románům
(...) Co se Eca týče, mohu srovnat pouze se Jménem růže. Zatímco Jméno růže vyvyšuji, Pražský hřbitov ponižuji. Domnívám se, že Eco psal tuto knihu pro sebe, nikoliv pro čtenáře, a je to zatraceně znát. Škoda. Musel jsem se přemlouvat, abych knihu dočetl.
(...) Označila bych tuto kniho jako to nejlepší, co zatím z románové tvorby v moderní době vyšlo. Každý ať si udělá obrázek, kniha samozřejmě vyžaduje řadu dějepisných a literárních znalostí. Pokud je člověk má, je ukázkou neustálého se opakování dějin a lidské omezenosti. Eco je neuvěřitelně chytrý člověk stavící celé dílo na skutečných faktech. Kniha je navíc i mimořádně čtivá v porovnání třeba s Kyvadlem.
(...) Patřím k těm nemnohým, kteří nedokáží příliš ocenit jedinečnou kombinaci vysoce intelektuálského pohledu na politické dějiny 2. poloviny 19. století s vypravěčským stylem parodujícím šestákové romány, či tzv. krváky. Vybrané jednotlivé kapitoly jsem si přečetl, ale jako celek je nejnovější román Umberta Eca pouze snůškou rádoby objektivních historických faktů, zasazených do velmi pokleslého příběhu až nechutně nemorálního špicla. To, že tento brilantně napsaný, ale obsahově bezobsažný román byl vyhlášen Knihou roku, svědčí o velké míře dekadence naší současné kultury.
(...) Těžko se dá pochopit, proč se Eco hlásí svým románem k příznivcům Dana Browna. Nabízí se jednoduchá odpověď, aby se kniha lépe prodávala. Bohužel ti, kteří si ji koupili s přesvědčením, že "brownovsky" proplují celou knihou za pár hodin, byli těžce zklamáni. Není to lehké čtení. A bohužel ani tak vzrušující, jako Ecovi starší knihy. Výsledek nepředčil očekávání.
(...) Hned v den vydání Pražského hřbitova jsem stála v knihkupectví a večer jsem se do něj "zakousla". Snad byla má očekávání příliš velká, či jsem snad nebyla vhodně naladěná, výsledný dojem byl ZKLAMÁNÍ. Jistě, jazyk byl opět jistě i díky překladateli výtečný, vypravěčský styl profesionální, námět zajímavý, výsledek - nuda. Asi jsem nedostatečně inteligenčně nadána nebo jsem možná nevzdělanec, ale jen s velkými obtížemi jsem byla po přečtení knihy schopna říct, o čem byla. Příběh byl pro mě těžko uchopitelný, pořád jsem se nemohla "chytit". K přečtení posledních 40 stran jsem se "dokopala" až po týdnu, a to jen proto, abych se vůči Ecovi nechovala kacířsky. Mám dojem, že všechno, co napíše Eco, je již předem přijímáno nějak nekriticky, prostě že se Ecovi dá odpustit vše. Nemůžu si pomoc, ale pro mě je Pražský hřbitov jen nafouknutá bublina.
(...) Nejprodávanější kniha v Itálii, Španělsku, Argentině, Mexiku, a dalších zemích...
Tisíce nerozhodných čtenářů bezradně bloudí mezi tituly. Nechte jim tu recenzi a nenechte je zoufat.