Pražský hřbitov

rok vydání – 2011
Doporučená cena je 588 Kč

V románu-labyrintu proslulého autora se příběh s detektivní zápletkou prolíná s literaturou faktu. Ve svém bytě v nevábné pařížské čtvrti se v březnu 1897 probouzí starší muž a snaží se rozpomenout, kdo vlastně je. Metodou doktora Freuda, se kterým párkrát pojedl, si začíná vybavovat vlastní minulost italského a později francouzského policejního konfidenta, autora fiktivního konspiračního plánu, který pak v rukou jiných začal žít vlastním životem. Téměř všechny postavy (např. Alexandre Dumas) jsou historické, neméně skutečný je i hrdinou sepsaný pamflet.

Román Pražský hřbitov vynesl v srpnu 2011 také italskému spisovateli prestižní Paveseho cenu.

Vizuální videochutnávka .

Dopis Umberta Eca čtenářům:

Devatenácté století překypovalo mnoha tajemnými a strašnými událostmi: nevyřešená a záhadná smrt Ippolita Nieva, Protokoly sionských mudrců, notoricky známý podvrh, který později inspiroval Hitlera k rozpoutání holocaustu, Dreyfusova aféra a četné intriky za účasti tajných služeb rozličných národů, zednářů, jezuitských spiknutí, stejně jako ostatní události, jejichž pravdivost nebyla nikdy prokázána, ale které poskytly bohatý materiál pro 150 let staré fejetony. Kniha Pražský hřbitov je příběh, ve kterém všechny postavy - s výjimkou té hlavní - skutečně existovaly, včetně hrdinova pradědečka, autora záhadného dopisu Abbému Barruelovi, jenž odstartoval vlnu moderního antisemitismu. Jediná fiktivní postava novely (která nicméně připomíná mnoho skutečných lidí, dokonce těch dnešních) se stává autorem rozličných výmyslů a spiknutí, a to vše na pozadí vyjímečného coups de théatre, podzemních stok plných mrtvol, lodí, které explodují v oblasti soptícího vulkánu, opatů ubodaných k smrti, notářů s falešnými vousy, hysterických satanistek, černých mší a podobně. Stejně jako starobylé fejetony i Pražský hřbitov je ilustrovaný. Ilustrace jsou navíc dobové, takže v některých čtenářích mohou vzbuzovat pocity nostalgie a náhlé touhy po starých knihách svého mládí. Očekávám nicméně i další dva druhy čtenářů. Ti první nemají ani zdání, že všechny tyhle věci se ve skutečnosti staly, nevědí nic o literatuře devatenáctého století, a jsou proto těmi, kteří berou vážně dokonce Dana Browna. Ti, se sadistickým potěšením, ocení děj knihy jako snůšku perverzních výmyslů, včetně hlavní postavy, kterou jsem se snažil vytvořit coby nejcyničtějšího a nejnepříjemnějšího hrdinu v historii literatury. Poslední skupina čtenářů ví, nebo přinejmenším cítí, že věci, které líčím, se skutečně staly. Tento čtenář možná ucítí, jak se mu zlehka potí čelo, bude se úzkostlivě ohlížet za sebe, zhasne všechna světla v bytě a pojme podezření, že všechny ty věci se mohou stát znovu, nebo že se dokonce dějí právě teď. A bude si myslet to, co bych rád, aby si myslel: "Jsou mezi námi..."
Umberto Eco

Překlad

Bibliografické údaje

EAN 9788025704875
ISBN 978-80-257-0487-5
Počet stran 472
Jazyk česky
Vazba vázaná
Produkt kniha
Rozměry 14,5cm x 21cm
Vydání 2011 (1. vydání)
Nakladatel Argo

Celkové hodnocení

3,5 (7x)

Názory
čtenářů

Karla Opitz
2. 3. 2019

Umberto Eco vytvořil...

(...) Umberto Eco vytvořil zábavný příběh po vzoru fejetonových románů, v němž vzdává hold dvěma oblíbeným autorům: Alexandru Dumasovi a Eugénu Sueovi. Příběh je prošpikovaný nenadálými zvraty, pomstami i vraždami. Simone Simoninimu není nic svaté a svých schopností falzifikátora využívá hlavně pro své obohacení. Jakmile se jedenkrát zapletl do tajných služeb, není schopen se z nich vymanit, naopak se z nich snaží vytěžit co nejvíc pro svůj osobní prospěch. S erudovanou pečlivostí nám Eco přibližuje Simoniniho chladnokrevnost a schopnost měnit kabát podle situace na pozadí místy zvířecích manýrů společnosti 19. století vyznávající satanské a okultní rituály. Neméně zajímavou kapitolou jsou praktiky tajné policie, která se nebrání sama zosnovat pouliční bouře, jen aby ve společnosti upevňovala bázeň. Zrod tajných služeb s jediným cílem: ovlivňovat a často i uměle vytvářet informace, které se mají dostat na veřejnost, jsou silnou paralelou k dnešnímu ovlivňování veřejného mínění. Pražský hřbitov byl vzrušujícím čtením, z velké části také proto, že tak jako i jindy stojí za tímto románem Ecova neuvěřitelně detailní znalost doby a literatury. Pozornost si zaslouží i osvěžení textu v podobě zajímavých ilustrací

hovnousek
6. 9. 2016

Skvělé, typický Eco...

(...) Místy poněkud rozvláčné, ale díky kvalitě textu i překladu přesto snadno konzumovatelné a chutné literární dílo. Rozhodně patří k nejlepším moderním románům

Tokugawa
28. 1. 2013

Nene...

(...) Co se Eca týče, mohu srovnat pouze se Jménem růže. Zatímco Jméno růže vyvyšuji, Pražský hřbitov ponižuji. Domnívám se, že Eco psal tuto knihu pro sebe, nikoliv pro čtenáře, a je to zatraceně znát. Škoda. Musel jsem se přemlouvat, abych knihu dočetl.

Tereza
20. 2. 2012

Velký román...

(...) Označila bych tuto kniho jako to nejlepší, co zatím z románové tvorby v moderní době vyšlo. Každý ať si udělá obrázek, kniha samozřejmě vyžaduje řadu dějepisných a literárních znalostí. Pokud je člověk má, je ukázkou neustálého se opakování dějin a lidské omezenosti. Eco je neuvěřitelně chytrý člověk stavící celé dílo na skutečných faktech. Kniha je navíc i mimořádně čtivá v porovnání třeba s Kyvadlem.

Izidor
5. 1. 2012

Stíny minulosti ožívají v příliš sofistikované podobě...

(...) Patřím k těm nemnohým, kteří nedokáží příliš ocenit jedinečnou kombinaci vysoce intelektuálského pohledu na politické dějiny 2. poloviny 19. století s vypravěčským stylem parodujícím šestákové romány, či tzv. krváky. Vybrané jednotlivé kapitoly jsem si přečetl, ale jako celek je nejnovější román Umberta Eca pouze snůškou rádoby objektivních historických faktů, zasazených do velmi pokleslého příběhu až nechutně nemorálního špicla. To, že tento brilantně napsaný, ale obsahově bezobsažný román byl vyhlášen Knihou roku, svědčí o velké míře dekadence naší současné kultury.

petr
4. 1. 2012

Jako Dan Brown?...

(...) Těžko se dá pochopit, proč se Eco hlásí svým románem k příznivcům Dana Browna. Nabízí se jednoduchá odpověď, aby se kniha lépe prodávala. Bohužel ti, kteří si ji koupili s přesvědčením, že "brownovsky" proplují celou knihou za pár hodin, byli těžce zklamáni. Není to lehké čtení. A bohužel ani tak vzrušující, jako Ecovi starší knihy. Výsledek nepředčil očekávání.

luhlirova
21. 11. 2011

Literární bublina?...

(...) Hned v den vydání Pražského hřbitova jsem stála v knihkupectví a večer jsem se do něj "zakousla". Snad byla má očekávání příliš velká, či jsem snad nebyla vhodně naladěná, výsledný dojem byl ZKLAMÁNÍ. Jistě, jazyk byl opět jistě i díky překladateli výtečný, vypravěčský styl profesionální, námět zajímavý, výsledek - nuda. Asi jsem nedostatečně inteligenčně nadána nebo jsem možná nevzdělanec, ale jen s velkými obtížemi jsem byla po přečtení knihy schopna říct, o čem byla. Příběh byl pro mě těžko uchopitelný, pořád jsem se nemohla "chytit". K přečtení posledních 40 stran jsem se "dokopala" až po týdnu, a to jen proto, abych se vůči Ecovi nechovala kacířsky. Mám dojem, že všechno, co napíše Eco, je již předem přijímáno nějak nekriticky, prostě že se Ecovi dá odpustit vše. Nemůžu si pomoc, ale pro mě je Pražský hřbitov jen nafouknutá bublina.

Rešeržér, Praha nehodnoceno
12. 3. 2011

bestseller...

(...) Nejprodávanější kniha v Itálii, Španělsku, Argentině, Mexiku, a dalších zemích...

Přečteno jedním dechem?

Tisíce nerozhodných čtenářů bezradně bloudí mezi tituly. Nechte jim tu recenzi a nenechte je zoufat.

Nepovinné
Nepovinné