Amsterodam, rok 1656. Evropa se vzpamatovává z třicetileté
války, která přímo či nepřímo vyhnala mnoho lidí z jejich domovů. Patřil k nim i kněz, učitel a filosof Jan Amos Komenský.
Řízením osudu se po mnoha peripetiích a osobních tragédiích
dostal do Amsterodamu ve stejné době, kdy v něm žil a tvořil
světoznámý malíř Rembrandt van Rijn. Podle historických pramenů bydleli téměř v sousedství, lze tudíž předpokládat, že
se museli znát. Ve florentské galerii Uffizi také visí Rembrandtův obraz starce, nápadně podobného právě J. A. Komenskému, a mnozí badatelé skutečně předpokládají, že jde o filosofův portrét.
Z těchto dvou základních úvah vyšla Lenka Horňáková-Civade, když si představila, jak setkání těchto dvou výjimečných, ale velmi rozdílných mužů mohlo proběhnout, o čem
si během nutných sezení při malování mohli povídat, v čem si
mohli rozumět, nebo naopak být v rozporu, ale také jestli mohli jeden druhého v něčem ovlivnit. Kniha byla nominována na
Prix du livre européen (Cenu evropské knihy), udělovanou každoročně románu nebo eseji, který vyšel v zemích EU a vyjadřuje pozitivní evropské vize.
Vydání knihy podpořil Francouzský institut v Praze a Centre National du Livre.
EAN | 9788025741863 |
ISBN | 978-80-257-4186-3 |
Počet stran | 224 |
Jazyk | česky |
Vazba | vázaná |
Produkt | kniha |
Rozměry | 14cm x 20,7cm |
Vydání | 2023 (1. vydání) |
Nakladatel | Argo |
(...) "Musela jsem Komenského i Rembrandta stáhnout z piedestalu, abych našla jejich hlas. S postavami si hodně povídám," vysvětluje dvaapadesátiletá Lenka Horňáková-Civade vznik knihy, kterou poprvé vydala loni francouzsky pod názvem Un regard bleu, tedy Modrý pohled. V románu totiž Rembrandta zaujmou Komenského modré oči.
Tisíce nerozhodných čtenářů bezradně bloudí mezi tituly. Nechte jim tu recenzi a nenechte je zoufat.