Co znamená myslet nebezpečně ve 20. letech 21. století? Myslet kriticky, subverzivně, riskovat? Nebát se vymezit? Vůči čemu a z jakých pozic? Svět umění a literatury ještě ani nestihl zareagovat na tlaky tzv. cancel culture (kultury rušení) či woke culture (uvědomělé kultury) posledních let, a už se v některých, donedávna ještě liberálních zemích stává předmětem jiné cenzury: takové, která nebezpečně připomíná dobu minulých autoritářských režimů. Svou roli nově sehrávají i technologie včetně umělé inteligence. Počet „zakázaných“ knih v mnoha zemích narůstá, umělecké instituce se ocitají pod tlakem. Krotne postupně hlas umění pod náporem měnícího se prostředí? Jak na jeho požadavky reagují umělci, spisovatelé, filmaři, kurátoři a další tvůrci? Zasahuje do jejich tvorby autocenzura? Pokud myslet, tvořit a psát nebezpečně znamená myslet svobodně, nakolik jsou současné umění a literatura a její tvůrci ještě svobodní? A co my, jejich publikum?
Otázky pro FALL 2025 a jeho hosty.
Jedním z hostů festivalu bude Daniel Kehlmann, přední německo-rakouský spisovatel, jehož tvorba se vyznačuje propojením historie, fikce a filozofických témat. Do povědomí čtenářů vstoupil románem Vyměřování světa (česky 2007), jenž se stal mezinárodním bestsellerem. Jeho dalšími významnými díly jsou Já a Kaminski (česky 2009), Sláva (česky 2009) a Tyll (česky 2017). Posledně jmenovaný byl nominován na Mezinárodní Bookerovu cenu. Ve svém nejnovějším románu Lichtspiel (česky vyjde pod názvem Šálivá hra světla v září 2025) vypráví příběh režiséra Georga Wilhelma Pabsta (1885–1967), narozeného v Roudnici nad Labem, který patřil k průkopníkům němého filmu. Román zkoumá Pabstovo působení a dilemata v době nacistického režimu a klade si otázky týkající se umělecké svobody, cenzury a vztahu mezi uměním a mocí.