Olympiáda v Argu – nezapomínejme na Zátopka a Čáslavskou

zatopek

Olympijské hry patří k vrcholným zážitkům těch, kteří se jich aktivně účastní. V Argu to chápeme a jsme moc rádi, že jsme k letošním hrám v Tokiu mohli vydat – podle původního plánu vyšel už vloni – komiks s jednoduchým názvem Čáslavská. Není snad olympioničky, na kterou by se v Tokiu po předchozích hrách v roce 1964 vzpomínalo více. Přitom to byla jen jedna z mnoha dramatických etap v životě Věry Čáslavské.

Její životní příběh do komiksu zpracovali spisovatel Jan Novák a kreslíř a hudebník Jaromír 99. Autorská dvojice předtím spolupracovala už na dvou knihách, z nichž první také souvisela se sportem. Jejich Zátopek vás nadchl, prodalo se ho neuvěřitelných 12 000 výtisků, a patří tak k nejprodávanějším komiksům našeho nakladatelství.

Příběh legendárního běžce budete zanedlouho moct sledovat i v kinech, ale pojetí se pochopitelně liší. Ústředním motivem Novákova komiksu je moment, ve kterém se Zátopek, zejména sportovec, nikoli osoba politicky smýšlející, postaví proti komunistickému režimu a odmítá odjet závodit do Helsinek bez svého běžeckého kolegy Stanislava Jungwirtha. Právě zde spatřuje Novák sportovcovo hrdinství, které se v tom okamžiku projevilo snad ještě razantněji než na trati.

Portrét Věry Čáslavské byl z tohoto hlediska nepoměrně přímočařejší záležitostí. Čáslavská byla silně protirežimní, což zásadně ztěžovalo její kariéru a promítalo se do komplikovaného osobního života. Manželství s armádním důstojníkem Josefem Odložilem završené rodinnou tragédií i předchozí románek s trenérem Vladimírem Prorokem popisuje Novák citlivě, jsa si dobře vědom, na jak tenkém ledě se pohybuje.

Výsledek je ale i díky skvělé grafické práci Jaromíra 99 úchvatný. Čáslavská je veskrze pozitivní hrdinka zkoušená osudem a Novák se pečlivě snaží zaznamenávat všechna její vítězství – a to jak na poli sportovním, tak v osobním životě.

V komiksovém médiu předkládá plastické obrazy obou sportovních osobností, které dosáhly na olympijských hrách heroických výkonů. Vítězství Čáslavské jsou ale možná s odstupem ještě křiklavější než ta Zátopkova. Když Věra Čáslavská v Japonsku dostala – jako jediná žena v dějinách – pravý samurajský meč, bylo definitivně jasné, že lidé v mladé sportovkyni spatřují její výjimečnost. Čáslavská si uvědomovala jeho symboliku a dar brala jako závazek. S trochou nadsázky se dá říci, že i kvůli samurajskému meči se spokojila s uklízením činžáků namísto toho, aby zradila svoje smýšlení a mohla se věnovat svému milovanému sportu.

Oba komiksy proto doporučujeme zejména jako připomínku, že olympiáda v dobách předcovidových a dávno minulých mívala o poznání větší náboj než dnes. Takže pokud jste některý z našich komiksů nečetli, není snad vhodnější chvíle, kdy se do nich pustit.