Sen Ockerwee je fascinující upíří příběh zasazený do doby a prostředí, které známe z tvorby Marka Twaina – na starou Mississippi, jejíž vody brázdí veliké a hrdé kolesové parníky. Navíc to není jen mistrně vystavěný a napínavý příběh o souboji se zlem, ale také dokonalá ukázka spisovatelské virtuozity. Martin tu téměř marnotratně do jediné knížky zasadil celou řadu bravurně vytvořených postav, jako jsou kapitán Abner Marsh nebo Mrzout Billy Tipton, postav, na které se po dočtení knihy rozhodně nezapomíná. Putují po kalných a mlhami zahalených vodách Mississippi až do míst tak děsivých, že strach o život je tam tou nejmenší z jejich starostí…
V raných osmdesátých letech 20. století dostal mladičký student chicagské univerzity Jan Novák
nečekaně dopis od Josefa Škvoreckého; věhlasný spisovatel a exilový nakladatel mu v něm sděloval, že četl jeho povídku, a že pokud má takových víc, rád by mu vydal knihu. „Myslím, že bych
spočítal na prstech okamžiky, kdy jsem měl v životě větší radost,“ vzpomíná na ten okamžik Novák
a pokračuje: „Obratem jsem Škvoreckému odepsal a hned se vrhl na Striptease Chicago. První povídku své první knihy jsem už měl, a tak stačilo jen ještě něco ukrást Jamesi Joyceovi, podle jehož
Dubliňanů jsem črtal ten svůj divně rozpolcený svět, a něco Balzacovi, který propojoval různé příběhy stejnými postavami, aby se mu za nimi lehounce rýsoval román.“
Ačkoli je Striptease Chicago Novákovým literárním debutem, autor se už zde představuje v suverénní vypravěčské formě, bez začátečnických lapsů, jež často prvotiny provázejí. V několika tematicky propojených povídkách Novák líčí život českých exulantů v Chicagu; činí tak s až hrabalovskou vervou a citem pro jazyk i groteskní detail a jeho příhody jsou stejně zábavné jako mrazivé,
stejně kritické jako empatické. Podobně zásadní jako jednotliví protagonisté je přitom pro Nováka
prostředí jeho příběhů. Jak sám říká: „Chicago je tvrdé město s tropickými léty a arktickými zimami,“ a jeho próza „je zprávou o tom, co se stane sedmnáctiletému klukovi, když se tam ocitne shodou existenčních náhod, připadá si jako na jiné planetě a má jasno jen v jedné jediné věci – že svůj
život zasvětí psaní. Nakonec se v Chicagu zasekne a to nemilosrdné město se mu zažere pod kůži.“
Naše reedice jedné z nejlepších českých próz osmdesátých let vychází v rámci spisů Jana Nováka a oproti torontskému vydání ze Sixty-Eight Publishers nabízí i doslov, v němž autor líčí okolnosti
vzniku knihy a jejího vydání.
Musíme vás předem varovat: Z téhle sbírky deseti příběhů
o nejbláznivějších domácích mazlíčcích na světě vás bude smíchy bolet břicho! Zapomeňte na roztomilé čumáčky a sametovou hebkost kožíšků, tohle bude přehlídka zvířecích výstředností. Najdete tu zvířata hodná i zlá, ba přímo lotrovsky prohnaná, mazlíčky velké jako dům i bestie, které vás slupnou jako
malinu.
Budete žasnout nad Houdinim, králíkem z kouzelníkova klobouku. Vypravíte se na cestu kolem světa s nadzvukovou želvou jménem Vžum. Stanete se svědky toho, jak Grizelda, medvědice grizzly s velkým tajemstvím, obrací dům vzhůru nohama. A to zdaleka není vše!
Kniha přináší první ucelený pohled na
dílo umělce situovaného v prostředí
undergroundu východních Čech. Libor
Krejcar (1961–2022) žil a tvořil v Hradci
Králové, ve Dvoře Králové nad Labem,
v Pardubicích a Heřmanově Městci.
Krejcara formovaly vztahy se spolužáky
z řezbářské učňovské školy, jako byli
Ludvík Hradilek a Pablo de Sax, s umělci
Janem Steklíkem a Milanem Langerem
či loutkohercem a řezbářem Františkem
Vítkem. Úzce propojil hudební a sochařskou tvorbu, zasáhl do oblasti akčního umění a body artu. Zůstával věrný
několika tématům a motivům, realizovaným v různých variacích a materiálech (dřevo, sádra, kov). Od počátku osmdesátých let pracoval na cyklu Pantheria, který tvoří precizně vyřezávané, později sádrové sochy kočičích strážkyň,
madon a podvratných trofejí. Od devadesátých let na cyklech kovových torz a sypaných obrazů –
krajin z odpadu. Zároveň se věnoval hudební tvorbě s proměnlivou skupinou Tamers of Flowers.
Obrazový doprovod knihy tvoří z velké části dosud nezveřejněné materiály z archivů Krejcarovy
rodiny a přátel.
Čítanka Neila Gaimana je neobyčejnou sbírkou obsahující to nejlepší z bohaté literární kariéry jednoho z nejoblíbenějších světových tvůrců. Výběr provedli ti, kteří autorovo cenami ověnčené dílo znají bezesporu nejlépe – jeho oddaní čtenáři. Tato podmanivá kniha představuje dosud nejvšestrannějším způsobem autorovu v mnoha směrech průkopnickou, jedinečnou a především nekonečně nápaditou beletrii. Spolu s předmluvou nositele Bookerovy ceny Marlona Jamese a s krátkými ukázkami z pětice autorových románů pro dospělé obsahuje kniha téměř padesát povídek, z nichž mnohé patří mezi to nejlepší, co bylo v posledních desetiletích v rámci fantastického žánru napsáno.
Knot žije odjakživa v sirotčinci babizny Mizerové a celé dny pracuje v sirkárně Čarojas. Sní o tom, že se mu odtamtud podaří uniknout. Jednoho dne na dvoře zahlédne, jak straka upustí na zem droboučký předmět. Když přijde blíž, zjistí, že je to miniaturní kolébka vyřezaná ze žaludu a v ní leží maličké miminko. Knot se o něj postará, nakrmí ho a přebalí. V noci si pro miminko přijdou jeho rodiče, kteří patří k národu Ďobků, maličkých ochránců lesa. Z vděčnosti Knotovi pomůžou uniknout z Čarojasu a vezmou ho k sobě domů. Osud ostatních sirotků ale Knotovi nedá spát a rozhodne se je vysvobodit. Netuší však, že bude čelit mnohem strašnějšímu nebezpečí, než je babizna Mizerová…
Okouzlující dobrodružný příběh o naději, přátelství a rodinné soudržnosti v sobě nese i ekologické poselství.
Deník The Times zařadil Čarojas mezi nejlepší dětské knihy roku 2021. Kniha navíc získala Joan Aiken Future Classics Prize a Junior Design Award.
Příběh o slávě a pádu Númenoru patří k nejdůležitějším epizodám v dějinách Středozemě. Zmínky o požehnaném ostrově a jeho katastrofickém zániku se v Tolkienově díle opakovaně vracejí, o Númenoru se vypráví v Pánu prstenů i v Silmarillionu. Editor Brian Sibley z vydaných i nevydaných textů sestavil a komentářem opatřil ucelenou kroniku, z níž vyvstává dramatická předehra k Pánu prstenů – vzestup Saurona, svedení lidí, vykování prstenů moci, zpychnutí obyvatel Númenoru a potopa pohlcující ostrov, který býval pozemským rájem; katastrofa, která navždy proměnila podobu Ardy a uzavřela cestu na nejzazší Západ..
Vychází s ilustracemi Alana Lee.
Apeirogon je kniha o síle příběhu. Dozvíme se v ní o poslední
večeři Françoise Miterranda, o ptácích i amatérských archeolozích, ale hlavní pozornost je upřena na dva muže, Ramiho
a Bassama, a jejich osudy, jež se odvíjejí z opačných stran Zdi,
ale nakonec se spojí. Colum McCann vypráví pravdivý příběh
dvou otců, kteří přišli o dcery, dvou přátel usilujících o to samé,
ačkoli jeden je Izraelec a druhý Palestinec. Všechny linie vyprávění vzájemně souvisejí, komunikují spolu a proplétají se,
napříč staletími i kontinenty, jako Příběhy tisíce a jedné noci.
Apeirogon je příběh lidství. Nenávisti, lásky a naděje.
„Apeirogon Columa McCanna se nepodobá ničemu, co jste až dosud četli.
Je to, jako když poprvé čtete Atlas mraků Davida Mitchella, Autobiografii
Rudé Ann Carsonové nebo Lincolna v bardu George Saunderse. Jako když
objevíte zcela nový a hluboce pravdivý žánr. Budete mít pocit, že samotná
definice románu, toho, čím může být a co může obsahovat, byla jednou
provždy rozšířena.“
Michael Cunningam, autor románu Hodiny
Vydání knihy podpořil fond Literature Ireland.
Chazarská říše několik staletí ovládala pobřeží Kaspického
moře a dolní tok Volhy a Donu. Její sláva se však chýlí ke konci.
Kyjevský kníže Svjatoslav touží posunout hranice svého mocnářství a otevřít si přístup k bohatým jižním zemím a Hedvábné
cestě. Sjednotil národy severu a vede je ve znamení válečného
meče proti Chazarům a jejich spojencům. Kagan a bej, nejvyšší hodnostáři říše, vyšlou na hranice obrovské vojsko, ale hrozí,
že ani ono neubrání vzkvétající civilizaci před invazí bezohledných barbarů.
Ilja Muromec, Jegor Svjatogor, Mikula Seljanovič a další knížecí bohatýři si na daleké cestě a uprostřed válečného běsnění
postupně uvědomují, že jejich nejhorším nepřítelem nejsou cizí
vojska, ale temnota, která rozežírá jejich vlastní srdce. Zasel ji
někdo, koho kdysi považovali za přítele. Koščej, dříve nazývaný
Volch, kráčí po krvavé cestě a sleduje vlastní nebezpečné cíle…
Kolektivní monografie si klade za cíl zachytit a vyložit
nejrůznější aspekty ekonomického myšlení ve středověku a v raném novověku. Ceny a mzdy, resp. způsoby nakládání s penězi ve středověké a raně novověké
společnosti nabízejí jednu z možností, jak proniknout
k samotné podstatě ekonomického uvažování předmoderního člověka, který byl nucen klást na materiální aspekty života mnohem větší důraz než člověk
moderní. Kniha v tomto ohledu odráží interdisciplinární pohledy na danou problematiku očima historiků,
stavebních historiků a archeologů. Jednotliví autoři se
zde věnují dějinám pražského Ungeltu, ekonomickým
aspektům života sedláků v okolí Chebu v 15. století,
způsobům kontroly městského hospodaření, poptávce po penězích mezi katolickými emigranty z husitských Čech ve 20. a 30. letech 15. století, židovským
půjčkám ve Znojmě, zlatým a stříbrným mincovním
ražbám či funkci luxusních výrobků, doložených archeologickými nálezy, v městském hospodaření.