Co je to ten Alias a proč Argo vydává Marvel?

Alias banner

Alias je poměrně krátká komiksová řada vydavatelství Marvel (celkem má kniha „jen“ 720 stránek). Brian M. Bendis v ní představil novou hrdinku, která hrdinkou vlastně vůbec není. Její slovník je tak pestrý, že kvůli ní museli u Marvelu vytvořit celý nový imprint, aby tenhle komiks mohli vydat. Alias vyjde za měsíc, a tak přinášíme předmluvu americké komiksové legendy Jepha Loeba, kterou napsal před dvaceti lety. Vysvětlí v ní vše, co potřebujete o Aliasu, který se později dočkal i seriálu na Netflixu, vědět.

 

Komiks už nyní (a jeho sběratelskou variantu také) zakoupíte v předprodeji na Kosmas.cz:.

 

Kurva.

Omlouvám se, vím, že vás to mohlo zaskočit. Nebo jsem vás dokonce urazil. Naštvat jsem vás nechtěl, ale je pozoruhodné, jak může jednoduché slovo – slovo na pět písmen – vyvolat takovou reakci. Nebo, jako v případě knihy, kterou držíte v ruce, přímo revoluci.

Nebylo to poprvé, co jsem na to slovo narazil v komiksu, když jsem na ně popatřil na první stránce a na prvním řádku první kapitoly Aliasu. A rozhodně to tedy nebylo poprvé, co jsem ho někde četl vytištěné, o tom, kolikrát jsem ho slyšel, ani nemluvě. Tak co má tedy být?

Nepamatuji si, že bych na něj narazil v komiksu od Marvelu.

Ti samí lidé, kteří mě nadchli Spider-Manem a Fantastickou čtyřkou, mě pozvali k novému odvážnému dobrodružství s něčím, čemu říkali „řada MAX“. Když to řeknu jednoduše, tak stejně jako ve Spojených státech už léta existují filmy s ratingem R. Ty jsou z povahy dospělejší, a to jak svými tématy, tak i použitým jazykem. Jsou určeny starším divákům; jde o filmy pro starší 17 let.

Vítejte u komiksových sérií s označením MAX, se stejným ratingem.

Alias zvěstoval příchod komiksů z řady MAX a podle mého názoru zůstává tím nejlepším, co pod touto značkou kdy vzniklo. Může, ale nemusí to souviset s člověkem, který bývá považován za svého druhu komiksového revolucionáře. S Brianem Michaelem Bendisem, tvůrcem Aliasu.

Pokud Bendise (tak se mu říká) neznáte, máte se na co těšit. Bendis používá slova jako kulky, které pronikají vaší představivostí a zasekávají se vám do mozku, dokud se vám je v dalším pokračování nerozhodne zase vyoperovat.

alias norm

Takhle nějak se má se slovy v komiksu zacházet. Hlavní hrdinka komiksu Alias Jessica Jonesová je ne-zas-tak drsnou vyšetřovatelkou, pro kterou je její bývalý život superhrdinky zároveň požehnáním i prokletím. V úvodní scéně, která je rozkošnou poctou klasickému filmu Čínská čtvrt’, se jakýsi muž zásluhou Jessičiny detektivní práce dozvídá tajemství, které se před ním jeho manželka pokoušela skrýt. Jessica z toho není nadšená, ale stejně jako mnoho jiných soukromých oček i ona musí platit složenky. Celá ta scéna se odehrává přesně dle očekávání, ale pak vám Bendis hodí rychlý míč, který je přesně v jeho stylu. Jo, a v jeho stylu je i to, že ty jeho míče prostě chytit nezvládnete. Bendisovy rychlé míče vás praští a zabolí.

Nebojte se. Bendis jde na své postavy stejně tvrdě jako na vás. Jessičin svět není hezký. Nejsou v něm žádné pláštěnky. Žádné tajné základny. Jen jakési civilní, trochu pofidérní kulisy marvelovského vesmíru. Přístupné všem, kdo se jím nechají ohromit. Jsou tu zvraty a podrazy – a zrovna když si myslíte, že jste všechno rozlouskli, zjistíte, že jste úplně mimo. Bendis je tak daleko před vámi, že vám zbývá jediná možnost, jak ho dohnat – otočit stránku. A i potom: hodně štěstí.

V padesátých letech se podobným příběhům o zlých mužích a často ještě horších ženách říkalo „film noir“. Děj těchto noirů často začínal na samém dně studny, ale jejich protagonisté následně leckdy zjišt’ovali, že i ze dna je pořád ještě kam padat. To, co Bendis pro Marvel s A liasem vytvořil, by se dalo označit jako „komiksový noir“.

Jeho vize tu realizoval výjimečný tým výtvarníků a editorů. Jejich přístup k Bendisovým scénářům se podobal práci filmového štábu. Michael Gaydos každičké Bendisovo slovo nakreslil tužkou a obtáhl tuší se vší drsností a texturou, jež se ve scénářích skrývaly. Vdechl tak život Jessice i ne zrovna dvakrát přátelskému městu, v němž pracuje. Barvy Matta Hollingswortha pak tíživou náladu jen umocnily, když čtenáře zaplavily ponurými odstíny a tóny, které dokonale ladily s Gaydosovou kresbou. Richard Starkings a Wes Abbott z Comicraftu vyřezali Bendisova slova tak úhledně, že je skoro slyšíte. Jako by vám je někdo předčítal – nebo je na vás vyštěkával, to podle toho, co se zrovna hodí  A to všechno dohromady vznikalo pod bedlivým dohledem Stuarta Moorea, Kelly Lamyové a Nanci Dakesianové. Jak jsem řekl, Alias není hezký. Ale je zatraceně zábavný.

Vítejte v Revoluci!

Los Angeles, 2002