Trnitá cesta Pána těžby skládkosvětem k moci

jakub_hussar_square

Tal Makard se nikdy nechtěl stát Pánem těžby ani vládnout. Jeho snem bylo bádat si někde v závětří, bez jakékoli pozornosti okolí, a starosti o blaho a bohatství rodiny nechat na příbuzných. Jenže matčina nečekaná smrt všechno změnila. Makard je vržen přímo do středu intrik a vražedného boje o moc a musí napnout všechny síly, aby vůbec přežil…

Jakub Hussar pokračuje ve vyzobávání polozapomenutých příběhů zasazených do dávné historie fiktivního skládkosvěta Coraab, planety, na niž umístil svou počítačovou hru Coraabia. Po „starověkém“ románu 0 Tu, který vyprávěl o složitém a drsném letu kolonizační flotily skupiny talských rodů a raných počátcích následného osídlení, se v románu X-Tal posunul o pět generací dále. Talské rody již začínají hromadit bohatství zničené a toxickými skládkami pokryté planety a bojují na třech frontách zároveň – uvnitř samotných rodin o moc, mezi sebou navzájem… a pak s obyvateli Coraabu, skupinami neživých Zaanů, jejichž zemi okupují…

A všude venku číhá smrt

Tal Makard je po předčasné matčině smrti povolán zpět do rodinného sídla a dostává za úkol postarat se o zdárné dokončení stavby monstrózní hráze v pětihoří. Ta nemá zabránit tekoucí vodě, ale haldám toxického odpadu v tom, aby se zřítily do údolí, které je na suroviny obzvláště bohaté a kde rod plánuje mnoho desetiletí těžit.

Jenže už cesta k hrázi dopadne tragicky, vznášedlo, v němž Tal Makard letí, se zřítí – a mladíkovi nezbývá než podstoupit dlouhou cestu napříč pustým, toxickým světem, kde už jen přežití se rovná malému zázraku.

A to Makard ještě netuší, že sabotáž, která havárii způsobila, je jen první v řadě fatálních událostí, jež mají za cíl překreslit mocenskou mapu celého Coraabu a změnit všechno, co bylo do té doby dané. A že on je jediný, kdo se nakonec bude mít sílu této ničivé vlně postavit. On, introvertní vědec, který vždycky toužil jen po klidu a samotě…

Hussar_X-Tal

Propracovaná kronika smrtícího světa

Jakub Hussar stvořil ve svém Coraabu unikátní, velkolepý projekt, který doslova omračuje svou propracovaností, vymazleností každého detailu (a to jak po dějové, tak po jazykové stránce) i disciplinovaností, s níž autor k celému svému veledílu přistupuje.

Takovýto způsob práce umožňuje především dokonalá Hussarova znalost fiktivních dějin, z nichž pak v rámci zvolené hry vychází jeho knižní alter ego, talský historik Kam Jelentar, jenž oficiálně knihy podepisuje. Jelentar bádá, pátrá v archivech a odhaluje skrytá tajemství, která nachází pod krustou „oficiální historie“ dobývání Coraabu. Výsledné příběhy tvoří fascinující mozaiku světa, který je po všech stránkách nepřátelský a svým obyvatelům přináší v podstatě jen nekonečné odříkání a utrpení.

Na druhou stranu se ale jedná o úchvatné prostředí, kde Hussarova bohatá imaginace představuje jeden fantaskní klenot za druhým – a zdobí jimi životní příběhy svých hrdinů, historických postav, které měly významný vliv na to, jak svět Coraabu v „současné“, Jelentarově době vypadá.

X-Tal by se tedy měl číst především jako historický román. A to, že je umístěný do sci-fi kulis, je jen bonus, nadstavba, která dodává knize na působivosti. Pod touto na první pohled trochu nepřístupnou a složitou strukturou i jazykem se totiž skrývá ten pravý diamant, jenž stojí za vytěžení stejně jako skryté bohatství nehostinného Coraabu.

A jako potvrzení výše napsaného je pak nutné zmínit i jedinečnou, skvělou grafickou úpravu knihy s ilustracemi Johanna Bodina, a samozřejmě i soundtrack, který složil sám autor a má za úkol dokreslovat náladu světa, kde se děj odehrává.