Vyznáte se v italské literatuře? Andiamo!

Umberto Eco

Náš interaktivní magazín není nafukovací, proto vám přinášíme průřez italskou literaturou v Argu i zde. Současní literáti vyrůstají na půdě klasiků, na které bychom neměli zapomínat, v Itálii vycházejí atmosférické detektivky, rodinné romány nebo kontemplativní lyrická próza. Seznamte se i s našimi historickými a populárně-naučnými tituly a knihami z teoretické fyziky. Že jste netušili, že Italové kromě pizzy a tiramisú umějí i výtečně psát?

Když člověk přemýšlí o velké osobnosti italské literatury a vědy, málokomu se vybaví někdo jiný než Umberto Eco. A když se pokusíme vybavit alespoň jednoho literáta současné prózy, leckdo si ihned vzpomene na tetralogii Eleny Ferrante, která neúnavně bourá žebříčky nejprodávanějších knih celosvětově. Už jen tyto dva příklady, které enormně přitahují k italské literatuře pozornost, svědčí o literární rozmanitosti a barevnosti poloostrova ve tvaru kozačky. Vyznáte se v italské literatuře?

Allora, andiamo!

Umberto Eco je jedna z nejinspirativnějších osobností dvacátého století, prožil bohatě naplněný život a stal se skutečnou celebritou. Upoutával pozornost z mnoha důvodů, ale především rozsahem aktivit a šíří témat. Celé číslo a možná i více čísel by mohlo být věnováno jeho tvorbě, dokázal psát akademicky bezchybné práce, sémiotické studie, obrazové publikace, novinářské sloupky či úspěšné romány. Jeho Dějiny krásy, Dějiny ošklivosti, Dějiny legendárních zemí a míst má v knihovničce snad každý. A co teprve Jméno růže, vy už jste se rozhodli, zda je to detektivka, či historický román? Nakladatelství Argo vydalo na tři desítky autorových knih, takže je z čeho vybírat a můžete si vyhradit třeba jedny letní prázdniny a přečíst si Ecovo dílo celé.

Di Pietrantonio(c)Stefano Schirato_web

Finalistka nejprestižnější italské ceny Premio Strega Donatella Di Pietrantonio představí na letošním veletrhu Svět knihy hned dvě knižní sondy do života na italském venkově a promluví nejen o vztazích mezi matkami a dcerami a o síle úspornosti. Di Pietrantonio nahlíží do nitra postav a dotýká se choulostivých témat prostřednictvím vytříbeného jazyka. Argo vydalo autorčinu zatím nejúspěšnější novelu Navrátilka, pojednávající o třináctileté dívce, která ze dne na den zjistí, že nevyrůstala u svých biologických rodičů, a musí se vrátit zpět do své původní rodiny. Mezi ní a mladší sestrou vznikne hluboké pouto. Jak se vyvine vztah dvou sester v dospělosti, se dozvíte v následujícím, zatím posledním románu Návrat do Borga Sud, který líčí jejich život poté, co se každá z nich osamostatní a žijí svůj vlastní život daleko od sebe.

Poslední léto ve městě, román, který se v průběhu let stal kultovní knihou. Sugestivní atmosféra šedesátých a sedmdesátých let minulého století v Římě a příběh nešťastné lásky. Autorovo nestárnoucí dílo snese srovnání s velkými romány moderní literatury počátku 20. století. Charismatický Gianfranco Calligarich také přijal pozvání na veletrh, takže při setkání s ním se můžete nechat opájet krásnými slovy, protože tento pán svým darem slova rozhodně nešetří.

V souvislosti s přípravami na veletrh jsme se rozhodli vytáhnout z pomyslného šuplíku výtečnou klasičku Elsu Morante. Ta za svůj život napsala romány pouze čtyři, její dílo je však nadčasové a na italské literární scéně ojedinělé. Autorčin literární styl se nedá s určitostí zařadit k jediné poetice či směru, při psaní se řídila výlučně svým vrozeným vypravěčským citem. Pokud si přečtete její nejkrásnější román Arturův ostrov, lehce se s hlavním hrdinou vrátíte na bájný ostrov ztráty blaženosti, kde mladý Arturo vyrůstá.

Že jste se ještě nedostali k Věrnosti Marca Missiroliho? Nezoufejte, protože aktuálně můžete na Netflixu zhlédnout její zfilmovanou verzi pod názvem Věrnost nade vše. Znamená věrnost blízkým i věrnost sobě? Tento intimní psychologický román o dvojici milánských čtyřicátníků, které pohltila šedá realita, vám možná otázku zodpoví. A pokud se nebudete chtít tolik vnitřně drásat a analyzovat poničené partnerské vztahy, rozhodně si užijete velkolepé milánské exteriéry i interiéry.

Ilaria Tuti

Ony jsou i jiné detektivky než ty skandinávské? Kdybyste se zeptali komisařky Teresy Battagliové, pravděpodobně by vás „setřela“ nějakou vtipnou sarkastickou narážkou. Ačkoliv je pravý opak atraktivních a sebevědomých komisařek, její zbraní je výřečnost a schopnost rychlého úsudku. Do křížku byste s ní pravděpodobně přijít nechtěli, je specialistkou na psychologické profilování pachatelů, takže by vám ihned viděla až do žaludku. Trilogie autorky Ilarie Tuti Květy nad peklem, Spící nymfa a Dcera popela slaví úspěch v Itálii i v zahraničí, tak ji vyzkoušejte.

Raději byste zavítali za sluncem na jih Itálie a prožili letní románek? Není problém. Rosa Ventrella a její díla vás přenesou do Apulie. Reálie vám možná budou připadat povědomé: sociálně slabší rodina, cholerický otec, prostředí chudé čtvrti, ale i zde může vykvést láska allà Romeo a Julie (Příběh spořádané rodiny). V Pomluvě se dozvíte trochu o historii povstání rolníků, která v jižní Itálii probíhala ve čtyřicátých a padesátých letech minulého století, ale romantiky si taky užijete dosyta.

Díky spolupráci nakladatelství Argo a Dokořán zná český čtenář i knihy Realita není, čím se zdá a Řád času předního italského teoretického fyzika, taktéž výtečného spisovatele Carla Rovelliho. Ten má vzácný talent s nadhledem vysvětlovat vrcholné vědecké teorie jasně a podmanivě. V první zmíněné knize vám zpřístupní teorii kvantové smyčkové gravitace; ve druhé vám autor vysvětlí, že fyzikální čas vůbec není unikátní, všude stejný a stejně plynoucí, dokonce není ani spojitý, a na kvantové úrovni se úplně vytrácí. Zajímavé, viďte?

Obraťme ale pohled k mikrohistorii. Asi si říkáte, že jsou to nějaké nedějiny nebo malé dějiny, tak proč je zkoumat. Ale světově známý historik Carlo Ginzburg je společně s jinými italskými historiky považován za zakladatele této disciplíny. Historický zájem je obrácen směrem k bezvýznamným jedincům, kteří zdánlivě nijak neovlivňovali velké dějiny. Chcete se seznámit s Ginzburgovou metodou?

Pokud už jste drželi v ruce Ripovu Ikonologii, a i když nepatříte mezi kunsthistoriky, ihned po jejím otevření nabydete dojmu, že je to bez nadsázky klíč k pochopení evropského výtvarného umění. Hlavně si ji nezapomeňte přibalit, až pojedete do Říma. Rozlučte se s obyčejným kapesním průvodcem, s Ripovou Ikonologií lze vysvětlit drtivou většinu alegorií, jež zdobí paláce a kostely v Římě!

A pokud byste toho cestování měli málo a máte rádi Středomoří, určitě se vypravte s Alessandrem Vanolim po jeho přístavech. Cestopisné vyprávění, které seznámí čtenáře ve čtyřech kapitolách s historií i současností Středomoří, se čte velmi dobře. Smyslem této knihy je pokusit se společně přivolat vzpomínky, tak se na chvíli zasněte a nechte se unášet po mořské hladině.

Ale pojďme ke komiksům! Zrovna máme v nabídce jednu nesmrtelnou klasiku (Hugo Pratt) a jednu horkou novinku. Určitě jste někdy spatřili, ať už na „murales“ v některém z italských měst, nebo někde jinde, Prattova nejosobnějšího a nejslavnějšího komiksového hrdinu, jímž je dnes už kultovní Corto Maltese čili Malťan Corto. V Benátské báji Corto Maltese ve snaze rozluštit hádanku, kterou mu v dopise zaslal jeho přítel spisovatel Frederick Rolfe, známý pod pseudonymem Baron Corvo, pátrá v Benátkách po záhadném talismanu. Máte se nač těšit. Vyjde ještě letos v překladu Alice Flemrové.

Igort, vlastním jménem Igor Tuveri, je kreslíř komiksů, ilustrátor, esejista a hudebník. My jsme vybrali k vydání komiksově zpracované Ukrajinské a ruské sešity, diptych věnovaný bývalým zemím Sovětského svazu. Autor v letech 2008 a 2009 procestoval Ukrajinu, Rusko a Sibiř, aby zachytil příběhy přímých svědků pohnutých osudů těchto zemí. Nečekaně aktuální a poučné? Ano, prosím! Vyjde ještě v tomto roce v překladu Heleny Lergetporer a Moniky Štefkové.

Petrarcovy sonety, to je sousto. Francesco Petrarca, kdo by jej neznal, spolu s Dantem velikán své doby. Ve sborníku v překladu Miloslava Uličného vychází jednolitý žánr sonetů za života a po smrti paní Laury. Láska, to ano, ale v milostné poezii píše autor především o své lásce duchovní. Chcete se vrátit do starých časů? Pořád je to ale jen nešťastně zamilovaný mladík, jako i mnozí v dnešní době.

Máte chuť se naopak pozastavit v čase a kontemplativně nasávat lyrickou prózu? V tom případě pro vás máme impresionistické mikropovídky Jhumpy Lahiri s názvem Kde zrovna jsem. V útlé sbírce není ani jedno slovo navíc, všednost života je zde povýšena na něco mimořádného a neobyčejného; úsporná reflexivní próza vás přivede ke klidné meditaci. Vyjde ještě v tomto roce v překladu Alice Flemrové.

Vícegenerační sága Davida Enii Jako v nebi, tak i na zemi vám naopak vyrazí dech a uštědří ránu do břicha. Mapuje příběh jedné palermské rodiny, zejména pak jejích mužských členů, v průběhu padesáti let. Styl je tu zásadní, dialogy bleskurychlé, postavy a scény jsou tak živé, že budete mít pocit, že místo čtení knihy sledujete divadelní představení. Vyjde ještě v tomto roce v překladu Mariny Feltlové.

Kvůli debutu mladé Beatrice Salvioni se strhla mezi zahraničními nakladateli málem rvačka a ještě nefinální rukopis se stihl prodat do velkých nakladatelských domů ve třiceti zemích. Dvacetisedmiletá absolventka prestižní literární akademie Scuola Holden zaujala příběhem o ženském přátelství odehrávajícím se za fašismu v severní Itálii roku 1936, psaným nevšedně bohatým jazykem a s vypravěčským umem, jaký se jen tak nevidí. Vyjde až v následujícím roce v překladu Alice Flemrové.

Jak vidíme, italská literatura od vydání postmoderního románu Umberta Eca v roce 1980, který vytyčil její nový směr, prošla dlouhým a zajímavým vývojem. Stále více se na literární scéně začínají prosazovat brilantní ženské autorské hlasy, jež se nebojí odkrývat lidské nitro a analyzovat rodinné vztahy až „na dřeň“. Číst Carla Rovelliho je pro laického čtenáře sice namáhavější, ale kdo by se alespoň nechtěl pokusit pochopit zákonitosti vesmíru? Překvapuje vás ještě, že Umberto Eco byl i vášnivým čtenářem komiksů? Ale je možné nemít rád Prattova Corta Maltese? Autor ho nechal zmizet ze scény v roce 1982 se slovy: „Corto Maltese odchází, protože ve světě, kde je vše elektronické, vypočítané, průmyslové, konzumní, už pro někoho jako on není místo.“ Naštěstí jsme se s ním neloučili nadobro.

Pokud vás článek zaujal, klikněte pro ještě více informací zde #mojeargo a prolistujte si naše nejnovější číslo interaktivního magazínu!